وبلاگ شخصی محسن کرامتی مقدم

وبلاگ شخصی محسن کرامتی مقدم

موجودی درون‌گرایم
و گاهی برون‌گرایی‌ام گُل می‌کند!
من؛
اساساً یک پارادوکس متحرکم...

طبقه بندی موضوعی

گزارش بازدیدی که از شبکه خبر داشتم!

يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۷:۵۹ ب.ظ

هفته ی گذشته به همراه همکلاسی هایم، برای بازدید از شبکه خبر به جامِ جم رفتیم.

گزارش این بازدید را در ادامه مطلب بخوانید:



درست چند روز پس از تولد 14 سالگی این شبکه ، برای بازدید واردش می شویم.
شاید اولین خبری که از این شبکه به یاد دارم؛ پوشش زنده ی خبری بود که از انتخابات ریاست جمهوری هشتم داشت! یعنی سال 80 ! من آن موقع 6 ساله بودم که خاتمی چهارسال دیگر ریاست اش بر قوه ی اجرایی کشور تمدید شد.

بهانه ی بازدید من و همکلاسی هایم از شبکه خبر شناخت و آگاهی بیشتر با این رسانه بود.دانشجویان رشته ی خبرنگاری درسی به نام "رسانه شناسی"  دارند که به آشنایی با رسانه های نوشتاری، دیداری، شنیداری، مبتنی بر اینترنت و... می پردازد.


قرارمان ساعت 11 ، دربِ ورودی جامِ جم بود. همکلاسی ها کم کم میرسند. _ البته با تأخیرِ همیشگیِ ما ایرانیان! _
به اتاق نگهبانی نزدیک میشوم. خودم را معرفی میکنم. نگهبان، خطی کنار نامم میکشد و من وارد سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران میشوم. شماری از همکلاسی هایم را میبینم. پس از سلام و احوال پرسی همراه با آنان برای بارِ دوم وارد اتاقی میشویم که هویت مان را تأیید کنیم. دوباره خطی کنار نامم زده میشود.
بیرون می آییم و به سمتِ ساختمان شبکه خبر راه میافتیم. دوستانی که در سازمانِ صداوسیما مشغول به کاراند؛ برایمان از ساختمان های شبکه های شبکه های سیما و صدا میگویند:
- ساختمان آجری بلنده! شبکه سه و نود و استودیو 11 و... آنجا هستند.
- ساختمان سفیده! شبکه العالم و پشتش هم معاونت برون مرزی است.
- آن¬یکی ساختمان مالِ خوش صداها است! رادیوها آنجایند.
و...


به ساختمان شبکه خبر میرسیم. استادِ درسِ رسانه شناسی مان و بانی این بازدید؛ مجتبی دستور، دمِ درِ ساختمانِ شبکه منتظر مااست. پس از سلام و احوال پرسی، همراه با او واردِ شبکه خبر می شویم.


- " محسن کرامتی " !
برای بارِ سوم خودم را معرفی میکنم! و برای سومین بار هم کنار نامم خطی کشیده میشود.جواز ورود میگیرم.
نگهبانِ ورودی شبکه خبر میگوید: (( دوستان احیانآ دوربین و لپ تاپ همراه ندارند !؟ ))
و من چون پاکِ پاکم بی تفاوت به هشدار آن نگهبان؛ به سوالاتی که از شبکه خبر در سر دارم، می اندیشم.


نخستین بخشی که از شبکه خبر بازدید کردیم؛ "تحریریه پخش" بود.
اتاق بزرگی با سی- چهل دستگاه کامپیوتر و بیست – سی نفر خبرنگار که به مانیتورها زل زده بودند. انگار حواسشان به اخبار و رویدادهایی بود که در اینترنت و سیستم مانیتورینگِ شبکه خبر بود. البته زیرچشمی گه گاه نگاهی هم به ما می انداختند! حق هم دارند! اگر من هم جای آن ها بودم شکاک میشدم! به هر حال قرار نیست تئوری هایی که دانشجویان در دانشگاه می خوانند را عملی و عینی هم لمس کنند! آن گاه بین "علم" و "عمل" نزدیکی به وجود می آید و خدا می داند آخر عاقبت این نزدیکی چه می شود!!
در تحریریه پخش، سردبیران و خبرنگاران بسته های خبری 13 ، 19 ، 22 و خبر بیست و...  حضور دارند. آنها با انتخاب خودشان از اخبار و گزارش های موجود در سیستم مانیتورینگ نیوز روم استفاده میکنند و در بسته خبری خودشان می گنجانند.


در گام دوم به "تحریریه خبرنگاران" شبکه خبر می رویم. در این بخش سرویس هایی چون: سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی- هنری ،اجتماعی و... هستند. هرکدام از این سرویس ها؛ سردبیرِ ویژه ی خودش را دارد. از وظایف سردبیرانِ این سرویس ها می توان به: تقسیم فعالیت سازمانی و فرستادن تیم خبری_خبرنگار ، صدابردار ، تصویربردار_ برای پوشش خبریِ یک رویداد اشاره کرد.
پس از تهیه گزارش توسط تیم خبری، آن گزارش به بخش تدوین می رود.
در بخش تدوین به کمک نرم افزارِ اِدیوس ، نَرِیشِن های خوانده شده توسط خبرنگار با تصاویر مناسب همراه می شود.
آن خبر یا گزارش، پس از تدوین به "تحریریه خبرنگاران" بازمی گردد و بعد از تأیید نهایی سردبیر مربوطه به بخشِ "تحریریه پخش" فرستاده می شود تا در صورت صلاح دیدِ سردبیرانِ پخش ، در بسته های خبری استفاده شود.
تقریبآ بازدیدمان از پشتِ صحنه ی شبکه خبر تمام می شود.


حالا به "استودیو پخش" می رویم. با دوربین های sony و لنزهای canon و سیستم نورپردازی آشنا می شویم.

_ تجهیزاتی چند ده میلیارد تومانی! _

همچنین با سیستم جالبِ اتوکیو(تله پرامپر)! ابزاری که اخبار روی آن می نشیند و اخبار گو با نگاه کردن به آن اخبار را می خواند. اتوکیو شیشه ای است که با طرفندی خاص(زاویه ای معین) دقیقاً جلوی لنز دوربین می افتد! به طوری که بینندگان گمان می کندد،اخبار گو همه ی اخبار را حفظ کرده و از بَر می خواند!! در حالی اینچنین نیست! 

| برای اطلاعاتِ بیشتر از سیستم اتوکیو اینجا را بخوانید |


حدودِ 20 دقیقه مانده به پخش خبر ساعتِ 13 ، استودیو را ترک می کنیم.
بازدید یک ساعت و نیمه مان از شبکه خبر تمام می شود.




محسن کرامتی مقدم  |  دانشجوی ترم اول خبرنگاری  |  سه شنبه  |  1392/9/19



نظرات  (۵)

  • سعید معتمدی
  • سلام داش محسن .لذت بردم از نقاشی و دیگر پستها . خوشحال شدم که میبینم در دنیای مجازی فعالی
    پاسخ:
    سلام
    سپاس
    حقیقی بودیم؛
    طردمان کردند!
    حالا واقعیت های مجازی شده ایم...
  • محمد شرفی
  • اووفیش سی عامو محسن..

     موفق بایییی..

    پاسخ:
    سیقت بام برار
    سلام
    طیب الله انفاسکم...ماژالله...ماژالله
    شمما ژاعری؟

    +یلدا مبارک برادر جان...و بهترین آرزو ها

    پاسخ:
    سپاس مندیم داوش!
    من شاعر نیستم اما شاعران را دوست می دارم!

    زمستان شما هم فرخنده و مبارک


  • بانوی آب و آئینه
  •  

    سلام وادب و تواضع .

    دست روزگار درین اواسط عمر برای جبران مافات گذشته ، کمترین را مجاور عزیزانی قرار داده ، که بودنشان ممد حیات و نبودنشان موید ممات و... می باشد.

    محتاج دعای شمای پاک و دوست داشتنی ،(عزیز دل درصورت اظهار

    لطف و حضور در وب بانو از آوردن نام کمترین خودداری فرمائید).

    پاسخ:
    سلام
    لطف دارید
    چشم
  • حسین سلامی
  • سلام داداشی خیلی خوب نوشتی دوباره خاطرات زنده شد برام ممنون
    پاسخ:
    ممنون از شما!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">