وبلاگ شخصی محسن کرامتی مقدم

وبلاگ شخصی محسن کرامتی مقدم

موجودی درون‌گرایم
و گاهی برون‌گرایی‌ام گُل می‌کند!
من؛
اساساً یک پارادوکس متحرکم...

طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

هشتگ؛ علامتی برای جهانی کردن یک مفهوم

شنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۳:۱۳ ب.ظ


در کنار انبوه مفاهیمی که توسط کاربران وب تولید و منتشر می ­شود؛ گاهی ضرورتِ وجودِ ابزاری برای طبقه بندی و کنار هم قرار دادن مفاهیم هم دسته احساس می­شود. هَشتَگ (Hashtag) دقیقآ این وظیفه را بر عهده­ دارد!
( # ) کاراکتری بود که با ظهور توییتر رایج و کاربردی شد. این نماد پیشوندی هنگامی که پیش از واژه­ ای می­ آید، آن واژه به صورت یک برچسب درمی ­آید و در صفحه­ ای مجزا کنار واژگان و مفاهیمی در همان مضمون فهرست بندی شده و قرار می­ گیرد.
مثلاً در دوره گرانی و کمبود مرغ، هشتگ­ هایی با همین مضمون
(#مرغ) رایج بود و توسط کاربران ایرانی اینترنت رد و بدل می­شد. در واقع مطالبی که توسط کاربران پیرامون مرغ، گرانی و کمبود آن در اینترنت منتشر می­شد، دربردارنده ­یک هشتگ کلیدی مانند (#مرغ)  بود. این برچسب به کاربران امکان می داد تا با کلیک روی آن، با فهرستی از مطالب و پست های منتشر شده که دارای مضمون مرغ بودند، مواجه شوند.

یا هشتگ FreeIranianSoldiers)#) که برای آزادی 5 سرباز گروگان گرفته شده ­ی ایرانی توسط گروه جیش العدل، از سوی کاربران شبکه­ های اجتماعی به کار گرفته  و از جمله موضوعات پرطرفدار شد.

هرگاه هشتگی بسیار کاربردی شود و مورد استفاده ­ی کاربران آن شبکه ­اجتماعی قرار بگیرد، به عنوان موضوعی پرطرفدار (Trend) به همه ­ی کاربران آن شبکه معرفی می ­شود تا آنان هم در این موضوع مشارکت کنند! این فرآیند در شبکه اجتماعی توییتر دربخش موضوعات پر طرفدار (Trend) جای می­گیرد.

امروزه بیشتر شبکه ­های اجتماعی مانند: فیس­بوک، گوگل پلاس،اینستاگرام و... برای دسته بندیمحتوای منتشر شده­  کاربرانشان از هشتگ­ ها بهره می ­گیرند.