هشتگ؛ علامتی برای جهانی کردن یک مفهوم
در کنار انبوه مفاهیمی که توسط کاربران وب تولید و
منتشر می شود؛ گاهی ضرورتِ وجودِ ابزاری برای طبقه بندی و کنار هم قرار دادن
مفاهیم هم دسته احساس میشود. هَشتَگ (Hashtag) دقیقآ این وظیفه را بر عهده دارد!
( # ) کاراکتری بود که با ظهور توییتر رایج و کاربردی شد. این نماد پیشوندی هنگامی که پیش از واژه ای می آید، آن
واژه به صورت یک برچسب درمی آید و در صفحه ای مجزا کنار واژگان و مفاهیمی در همان
مضمون فهرست بندی شده و قرار می گیرد.
مثلاً در دوره گرانی و کمبود مرغ، هشتگ هایی با همین مضمون (#مرغ) رایج بود و
توسط کاربران ایرانی اینترنت رد و بدل میشد. در واقع مطالبی که توسط کاربران پیرامون مرغ، گرانی و کمبود آن در اینترنت منتشر میشد، دربردارنده یک هشتگ کلیدی مانند (#مرغ) بود. این برچسب به کاربران امکان می داد تا با
کلیک روی آن، با فهرستی از مطالب و پست های منتشر شده که دارای مضمون مرغ بودند،
مواجه شوند.
یا هشتگ FreeIranianSoldiers)#) که برای آزادی 5 سرباز گروگان گرفته شده ی ایرانی توسط گروه جیش العدل، از سوی کاربران شبکه های اجتماعی به کار گرفته و از جمله موضوعات پرطرفدار شد.
هرگاه هشتگی بسیار کاربردی شود و مورد استفاده ی کاربران آن شبکه اجتماعی قرار بگیرد، به عنوان موضوعی پرطرفدار (Trend) به همه ی کاربران آن شبکه معرفی می شود تا آنان هم در این موضوع مشارکت کنند! این فرآیند در شبکه اجتماعی توییتر دربخش موضوعات پر طرفدار (Trend) جای میگیرد.
امروزه بیشتر شبکه های اجتماعی مانند: فیسبوک، گوگل پلاس،اینستاگرام و... برای دسته بندیمحتوای منتشر شده کاربرانشان از هشتگ ها بهره می گیرند.